Bron foto: motorsport.com

Vandaag heeft de Federation Internationale de l’Automobile (FIA) aangekondigd dat de Halo verplicht wordt in het Formule1 seizoen 2018. De Halo is een soort beugel die zich boven het hoofd van de coureur bevindt. Het zorgt ervoor dat losvliegende voorwerpen de coureur beter moeten beschermen en een noodlottig ongeval, zoals met Henry Surtees, moet voorkomen. Surtees overleed vandaag op de kop af 8 jaar geleden op 18-jarige leeftijd.

Ik was verbaasd en vind het een onbegrijpelijke regel. Het is een oerlelijk ding en ik vraag mij af of dit niet een vorm van schijnveiligheid is en een regel “voor de bühne” is. Ik heb al eens eerder geschreven over de gevaren van de autosport. Dus over veiligheid en het verbeteren hiervan zul je mij niet horen. Maar je kan ook te ver gaan is mijn mening. En dit is, naar mijn idee, té ver.

Henry Surtees (18-2-1991 / 19-7-2009), zoon van de befaamde coureur John Surtees overleed op 19 juli 2009. In een formule 2 wedstrijd verloor coureur Jack Clarke een wiel na een aanrijding met de vangrail. Het wiel stuiterde over de baan, precies op de helm van Surtees. Hierdoor raakte Surtees buiten bewustzijn en vloog rechtdoor in de daaropvolgende bocht. Artsen bevestigden dat hersenletsel oorzaak was van de klap van het wiel en direct of indirect ook zijn dood.

Jules Bianchi crashte op Suzuka in 2014, nadat hij van een kletsnatte baan afgleed en onder een shovel gleed die een ander voertuig aan het bergen was. De grote vraag bij dit noodlottige ongeval was eerder wat die shovel daar nog deed én waarom Bianchi daar nog reed en met die snelheid. Bianchi overleed helaas op 17 juli 2015, nadat hij al die tijd in coma had gelegen na zijn crash.

De Halo, zeg maar een “frontale cockpit bescherming”, zou deze coureurs wellicht het leven hebben gered. Zeker weten doe je dat natuurlijk nooit. Toch  is er ook kritiek op deze Halo. Het zicht van de coureur wordt belemmerd. En in geval van brand of ongeval is het nog maar de vraag of de coureur snel genoeg, zelfstandig, zijn voertuig kan verlaten. En wat als de auto na een ongeval op zijn kop ligt? Kan de coureur er dan nog zelfstandig uit?

Afgelopen weekend werd “the shield” getest. Een bescherming van glas. Zelfs de monteurs hadden moeite om in- en uit te stappen. Wat als er echt haast gemaakt moet worden bij het evacueren van het voertuig of het bevrijden van de coureur.

Ik begrijp dat de FIA een ‘statement’ moet maken. Maar naar mijn mening slaan ze dus door. Waarom worden de wielen niet beter afgedekt, zoals in de Indy car series. Zoals Olav Mol terecht afgelopen weekend, bij de Silverstone GP, zei: “Als ze de Formule 1 willen overdekken, dan moet men maar in het World Endurance Championship (WEC) of in toerwagens gaan rijden.

Ik hoop dat de Halo in 2019 weer wordt afgeschaft en wij er jaren later over lachen als we de foto’s zien in de geschiedenisboeken. Net zoiets als die Formule1 auto met 6 wielen.

FIA gaat Halo verplicht stellen in Formule1

Hans


Hans is werkzaam in de IT als Product Manager. Was vroeger directeur van een webhosting bedrijf. En om bij te blijven met de technieken achter WordPress begonnen met dit blog. Schrijft zeer regelmatig onregelmatig.


Post navigation