Al jaren valt het mij op dat veel bedrijven alleen maar uit lijken te zijn op nieuwe klanten. Maar hoe beloon je vaste trouwe klanten? Ik ben op zoek naar jullie mening!

De bestaande – soms al jarenlange – klanten (lijken namelijk te) worden genegeerd. Kijk maar eens om je heen. Je wordt doodgegooid met aantrekkelijke premie’s. Stap je over van telecom provider dan krijg je een hogere vergoeding dan normaal voor een nieuwe telefoon. Nieuw tijdschrift? Proef abonnement voor € 10,00. Wordt automatisch stopgezet. Overstappen naar nieuwe energie maatschappij. Hoppa, krijg je een Ipad 1, 2 of 3 kado!
Bakken met marketing geld wordt er tegen aan gegooid. TV, Radio, Social media. Echt alles wordt in de strijd gegooid om de aandeelhouders maar te laten zien dat we weer méér klanten hebben binnengehaald het afgelopen boekjaar.

Het omroepblad Veronica maakt het helemaal bont. Omdat je tegenwoordig overal kunt zien wat er waar en wanneer op tv is besloot ik het blad op te zeggen. Scheelt toch weer € 56,00 per jaar. Krijg ik een standaard brief met “sorry dat je weggaat!” en een aanbieding om toch maar niet weg te gaan en dan hoefde ik maar € 25,00 te betalen voor een nieuw jaar. Ligt het aan mij of wordt je dan genaaid? Op deze manier moet je gewoon elk jaar opzeggen en dan net op tijd voor de aanbiedingsprijs weer een jaar bijtekenen. Scheelt toch weer € 31,00 per jaar!
Liever was ik opgebeld en dat iemand persoonlijk ging vragen waarom ik wegging en dan vervolgens mij – onder dankzegging – toch een presentje opsturen. Al was het maar een sticker van Veronica of een badhanddoek. Gewoon iets!

BNN laat niet los!Lid worden van BNN kan ik daarentegen weer wel aanraden. Want daar krijg je elk jaar met je verjaardag een leuke attentie en soms tussendoor ook een mailtje of presentje. Zij snappen dus hoe het moet!

Onze gele rakkers bij pech onderweg lijken het het eindelijk ook in te zien! Vanaf 2013 worden de trouwste ANWB klanten beloond. Je ledenkaart krijgt dan een aparte kleur. En deze kleur geeft je dan weer recht op allerlei voordelen. Hoe dit precies gaat werken en hoeveel voordeel je krijgt moeten we nog afwachten. Hierover is pas in de volgende Kampioen meer te lezen.
Ik ben lid sinds 1986 (ik was 16jaar en kreeg het van mijn vader zaliger) dus dat betekend dat ik al 26 jaar lid ben! Ben benieuwd of ik een ‘goud’ kleurige kaart krijg en standaard 26% korting op de jaarlijkse abo prijs. Of zullen er mensen zijn die langer lid zijn? Gezien het hoge gehalte grijze koppen die ik in het weekend zie rijden ben ik bang dat ik met mijn 26jaar recht heb op een bronzen kaart. Maar het gaat om het idee. En dat heeft de ANWB dus eindelijk ingezien.

Maar het blijft een moeilijk dilemma. Want ook ik zit met mijn eigen bedrijf met dit dilemma. Onbewust steek je toch meer tijd in het binnenhalen van nieuwe klanten. Terwijl ik er eigenlijk nooit echt aan toe kom om bestaande klanten te bellen of een presentje te sturen. Ja, als er iets onverhoopt niet werkt dan spreek ik mijn klanten.
Ik heb ooit – in 2005 – al mijn klanten 1 of 2 flessen wijn gestuurd. Afhankelijk van de jaar omzet. Dat dan weer wel. Dus ook een klant die maar één dienst/product afnam voor € 20,00 per jaar kreeg een lekkere fles rode wijn + verzendkosten á € 6,95. Overigens zijn er ook genoeg flessen wijn gesneuveld bij de post. Maar dat terzijde.
Afgezien van een paar leuke reacties die ik kreeg kon ik niet opmaken of het werd gewaardeerd door de klanten en of je dat elk jaar moet doen. Want ja, zit jij te wachten op een fles rode wijn terwijl je juist witte wijn lekker vind?
Of dat je net bij de AA was langsgelopen en toen opeens een fles wijn kreeg overhandigd door de postbode?

Kortom… ik vind het lastig om iets te vinden waarmee je iedereen blij maakt. Moet je een spaarprogramma opzetten? Dus dat je voor elke maand dat je klant bent een spaarpunt krijgt? En hoeveel waarde geef je dan aan zo’n punt? € 0,10 of juist € 1,00. Bij een jaarfactuur van € 80,00 is 12 punten van € 1,00 al weer niet kosten dekkend.
Of moet je gewoon per jaar dat je klant bent 1% korting geven op de jaar factuur? Of is dat juist weer te weinig, want dan krijg je pas na 10 jaar klant zijn maar 10% korting? Daarnaast heb ik ook klanten die elke maand een factuur krijgen. Dus administratief gezien is het weer een extra last.
Hang je er een grens aan? Dus maximaal 10% wat inhoudt dat ik je dan eigenlijk maximaal 10 jaar als klant wil hebben?

Lastig dus, daarom ben ik benieuwd naar jullie mening. Hoe zou jij beloond wil worden als trouwe klant? Wordt je er überhaupt warm van of doet het je juist niets? Of irriteer jij je er ook aan dat je alleen als nieuwe klant serieus genomen wordt?

Ik ben benieuwd naar jouw mening! Het leukste idee mag zelf kiezen tussen een rode of witte wijn! 😉

Hoe beloon je vaste trouwe klanten?

Hans


Hans is werkzaam in de IT als Product Manager. Was vroeger directeur van een webhosting bedrijf. En om bij te blijven met de technieken achter WordPress begonnen met dit blog. Schrijft zeer regelmatig onregelmatig.


Post navigation