BP tankstation Voordaan is bebouwde kom geworden?
BP tankstation Voordaan is bebouwde kom geworden?

Vandaag viel mij op dat de tankstations Nijpoort (A27 van Hilversum naar Utrecht) en Voordaan (A27 van Utrecht naar Hilversum) sinds deze week voorzien zijn van het bord H1 (Bebouwde kom). Hebben hiermee de snelweg tankstations Nijpoort en Voordaan de status van bebouwde kom? Is daarmee de weg geopend voor een nieuwe manier om de overtreding van de maximum snelheid beter te kunnen bestraffen? Kortom wat de heeft de (provinciale) overheid nu weer bedacht van onze belastingcenten.

Op weg naar Utrecht Overvecht om daar mijn kerst inkopen te doen reed ik 23 december 2012 over de A27 langs het Esso station Nijpoort en viel mijn oog op het ‘bebouwde kom’ bord met de naam Nijpoort. Je kon duidelijk zien dat het bord net geplaatst was, want de graafsporen waren nog duidelijk te zien. Voor dit bord zie je overigens eerst de maximum snelheids borden ’90’, ’70’, ’50’ en toen het ‘bebouwde kom’ bord met daaronder ‘zone 30’. Ik was verbaasd en keek snel aan de linkerzijde naar het BP tankstation Voordaan. Daar was dezelfde situatie te zien.

Nieuwe juridische status

Aangezien het bijna 1 januari 2013 is vermoed ik dat er weer een nieuwe wet op komst is. Want dit heb ik niet geleerd op mijn verkeersexamen. Daar heb ik geleerd dat een tankstation (of ‘verzorgingsplaats’ zoals Rijkswaterstaat het zelf noemt) NIET tot de autosnelweg behoort, maar wél buiten de bebouwde kom ligt. (Artikel 1, bijlage 3 RVV:
“Autosnelweg: weg, aangeduid door bord G1; langs autosnelwegen gelegen parkeerplaatsen, tankstations en bushalteplaatsen maken geen deel van de
autosnelweg uit “).

Wat zou nu de achterliggende gedachte zijn van de (provinciale) overheid zijn dat er opeens bij deze twee tankstations Nijpoort en Voordaan het bord H1 (Bebouwde kom) en bord A1(Maximum snelheid) met ‘zone 30’ staan?
Ik weet uit eigen ervaring dat tijdens de spits beide tankstations worden gebruikt als ‘sluiproute’ om langs de file te scheuren. Dus het kan een nieuwe manier zijn om de automobilist weer als melkkoe te gebruiken, zoals ook gebeurt op de A2 met de traject controle op de 10-baans (!) autosnel weg.

Of zou door het plaatsen van een bebouwde kom bord beide tankstations opeens een soort dorp status krijgen waardoor er meer juridische mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld ooit betaald parkeren in te voeren of een APV (Algemene Politie Verordening) waardoor het drinken van alcohol verboden is?

Op tankstation Nijpoort is, sinds het sluiten van de homo ontmoetingsplaats “De Bosberg”, vaak last van ontmoetende homoseksuelen. Heeft de overheid nu een manier gevonden om daar straks harder tegen op te treden?

Juridisch wel helemaal correct?

Einde 30 km gebied op A27 bij BP Tankstation Voordaan
Einde 30 km gebied op A27 bij BP Tankstation Voordaan

Juridisch zit er volgens mij nog wel een fout in het plaatsen van het bord H1 (Bebouwde kom) bij de tankstations, want ik heb ook ooit geleerd dat bord H2 (Einde bebouwde kom)  aangeeft. Dat is hier (nog) niet het geval. Want er staat enkel het bord A1 (Einde ’30’) en dus niet H2.

Wat dus de reden is van deze nieuwe ‘dorpen’ is mij nog een raadsel. Wel vermoed ik dat tankstations nu een andere – juridische – status krijgen waardoor de overheid meer invloed gaat krijgen. Ik denk dat ik van de week maar eens ga bellen met Rijkswaterstaat of met pers voorlichter Frans Zuiderhoek van de snelweg politie. Benieuwd wat hun te zeggen hebben.

Snelweg tankstations Nijpoort en Voordaan (A27) hebben status van bebouwde kom?

Hans


Hans is werkzaam in de IT als Product Manager. Was vroeger directeur van een webhosting bedrijf. En om bij te blijven met de technieken achter WordPress begonnen met dit blog. Schrijft zeer regelmatig onregelmatig.


Post navigation